ENUNCIADO DE ARTISTA


Enunciado de artista

Artist Statement  "I paint for necessity; it is a physical, mental and emotional need. I have been doing this since my teenager years, and I cannot imagine my life today without colors and brushes, without the characteristic smell of my workshop that becomes my home." Landscape is a recurring theme that has always been present in all stages of my process. During the years, I have approached landscape through different languages, aesthetics, materials, ways of painting and concepts, but the nature that surrounds me has always been the central theme of my work, where I reflect on the world. The search for a singular beauty induces me to investigate about color and its relationship with emotions. This beauty is situated in between the representation of the world and the elements of the pictorial language. Stains, textures, colors, are intertwined with recognizable shapes that come from nature.  I follow a process where painting combines decidedly playful moments, especially at the beginning of a work, with later stages where doing becomes a mode of meditation. Chance and experimentation are the basis of the initial stages of my work, I then usually reflect upon the results, and later decisions flow at a slow pace of work, layer upon layer, of images, matter and color. It is a long and slow process that results in images that invite the observers to discover and immerse themselves in the work, while activating mental associations that are triggered in their souls. In my most recent works, the landscape (symbolic territory) is transformed into a space of ambiguities between memory and the present. Those fragments come to memory for some reason by mysterious mechanisms, and they become as vivid as they are ungraspable. Motionless landscapes without human presence but with evidence of their existence come as clear images and, at the same time, transformed by our history. How much truth do they hold? How much have our emotions and our construction of time changed those moments? The present as a space for the construction of emotional memory is the terrain of my questioning. This is what moves me today, prompts me to wonder: What will become of our present when it becomes a memory? What will remain of the here and now when it is presented to us in fragmented, fleeting and ungraspable memory? What flavor will it leave us when sneaking away? Pato Valentin

"Pinto por necesidad; necesidad física, mental y emocional. Lo hago desde mi adolescencia, no imagino mi vida hoy sin colores y pinceles, sin el característico perfume a taller que se vuelve hogar." El paisaje es un tema recurrente que atraviesa todas las etapas de mi proceso. El lenguaje se ha modificado con el tiempo, la estética, el uso de materiales, las maneras de pintar y los conceptos con que lo abordo, pero la naturaleza que me rodea es “mi” tema y desde aquí abordo la reflexión sobre el mundo. La búsqueda de una belleza singular es un motor que me induce a investigar sobre el color y su relación con las emociones. Una belleza que se sitúa entre la representación del mundo y los elementos propios del lenguaje pictórico. Manchas, texturas, colores, se entrelazan con formas reconocibles que provienen de la naturaleza. Sigo un proceso donde el pintar combina momentos decididamente lúdicos, sobre todo al inicio de un trabajo, para pasar luego a etapas donde el hacer se vuelve un modo de meditación. En las etapas iniciales de mi labor, el azar y la experimentación se liberan, luego viene la reflexión sobre el resultado y más tarde las decisiones fluyen a un ritmo lento de trabajo, capa sobre capa, de imágenes, materia y color. Es un proceso largo y pausado que da como resultado imágenes que invitan a descubrir y sumergirse en la obra activando las asociaciones mentales que se disparan en la mente del observador. En las obras más recientes en las que me encuentro trabajando el paisaje (territorio simbólico) se transforma en un espacio de ambigüedades entre el recuerdo y el presente. Esos fragmentos que llegan a la memoria disparados desde un tiempo pasado vaya a saber por qué mecanismos misteriosos, y se nos vuelven tan vividos como inaprensibles. Paisajes inmóviles sin la presencia humana pero con evidencias de su existencia, llegan como imágenes claras y la vez transformadas por nuestra historia. Cuánta veracidad hay en ellas? Cuanto han modificado aquel momento nuestras emociones y nuestra construcción del tiempo?El presente como espacio de construcción de la memoria emotiva es el terreno de mis cuestionamientos.Esto es lo que hoy me mueve, me incita a preguntarme ¿qué será de nuestro presente cuando se convierta en recuerdo? ¿Qué quedará del aquí y ahora cuando se nos presente en la memoria fragmentado, fugaz e inasible? Que sabor nos dejará al escabullirse? Pato Valentin